Välkommen till Sösdala Fotvårdsklinik!

EGENVÅRD

Mår fötterna bra, mår kroppen bättre!

Fötterna är människokroppens grund, de bär oss ca 10 000 mil under vår livstid.

Dessa fantastiska transportmedel innehåller så mycket som 26 ben och 19 muskler i varje fot. Utöver detta ryms även ledband och senor som håller samman benen och musklerna och bildar våra fotvalv. Fotens uppbyggnad är en komplicerad konstruktion som vi ska vara rädda om. Om vi tar för givet att de ska hålla hela livet ut utan omvårdnad så misstar vi oss. Om vi missköter våra fötter kan det leda till, inte bara fotproblem, utan även värk i knän, höfter och rygg.

Egenvård

Tvätta dina fötter varje dag och torka dem ordentligt, speciellt mellan tårna. Har du torra fötter bör du smörja dem varje dag, dock inte mellan tårna.
Använd strumpor av bomull eller ylle och byt dem varje dag.
Ta ett skönt fotbad en gång i veckan i ca 10 min. Använd flytande bad eller såpa i vattnet, det mjukar upp och rengör.

Fila försiktigt bort förhårdnader med en sandpappers fil, huden ska vara lätt fuktig när du filar. Klipp naglarna rakt över men inte för korta, naglarna ska skydda tåtoppen. Klipp aldrig ner i sidan av nageln, gör du det kan det lätt leda till nageltrång. Fila skarpa nagelhörner med en liten nagelfil så att de inte fastnar i strumporna. Torka fötterna noga (framför allt mellan tårna) och smörj med en mjukgörande kräm.

Använd inneskor och uteskor med bra passform.

Fotbad:

Tvätta fötterna varje dag. Vid fotbad 1 gång/vecka används fingervarmt 34-36 gradigt vatten. Tillsätt mild tvållösning i vattnet. Sitt inte längre än 5 minuter. Torka sedan fötterna noggrant med en mjuk handduk var speciellt noggrann att torka torrt mellan tårna.

Naglar:

Eftersom naglarna är uppmjukade efter fotbadet så är detta den bästa stund att klippa naglarna. Klipp dem rakt av och runda hörnen med sandpappersfil, naglarna får inte bli för korta. Använd nageltång och en sandpappers nagelfil. Var noga så att inget vasst hörn ligger an mot intill liggande tå eller in i nagelfalsen.

Förhårdnader:

Förhårdnader uppkommer pga. att huden utsätts för tryck eller nötning. Förhårdnader filas. Du använder en fotfil med yta av sandpapper. Använd inte för kraftiga filar av typ plåt. Skär eller klipp inte förhårdnader själv och använd inte starka preparat som liktornsmedel eller andra uppmjukande produkter.

Skötsel av torra fötter:

Smörj dina fötter varje dag. Fotvårdsspecialisten eller Apoteket kan ge råd om bra mjukgörande salva eller kräm. Undvik att smörja mellan tårna, där skall det vara torrt.

Strumpor:

Välsittande strumpor av bomull eller ylle utan sömmar eller hårda resår är att föredra. Om det skulle finnas en söm så vänd den utåt. Kontrollera att det inte uppstår veck på strumporna, annars uppstår lätt skavsår. Byt strumpor varje dag.

Kalla fötter:

Kalla fötter värms bäst med ett par extra strumpor, gärna ylle. Värmedyna och heta bad skall undvikas eftersom brännskador kan uppstå om känseln är nedsatt.

Allmänt:

Titta på fötterna varje dag och granska huden, var extra noggrann att kontrollera mellan tårna. Titta efter sprickor, rodnader och sår. Kontrollera även fotsulan. Rökning bör alltid undvikas då blodcirkulationen påverkas negativt.